Taluta suojatiellä -sääntö on lapsia varten

Teksti: | Julkaistu 20.3.2014

Alle 12-vuotias saa pyöräillä jalkakäytävällä, mutta suojatien yli pyörä on talutettava. Noudattaako tätä kukaan?

Alle 12-vuotias saa pyöräillä jalkakäytävällä, mutta suojatien yli pyörä on talutettava. Noudattaako tätä kukaan?

En tiedä, kuinka monta kertaa olen lukenut eri yhteyksissä sen väärän käsityksen, että polkupyörä olisi talutettava suojatien yli. Ei ole. Tai periaatteessa on, mutta aikuisen vinkkelistä säännön hokemisessa ei ole mitään tolkkua.

Sääntöjen vastaisesti suojatiellä voi nimittäin pyöräillä vain, jos sitä ennen JA sen jälkeen pyöräilee sääntöjen vastaisesti jalkakäytävällä. Jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, joten poliisin ja huolestuneiden kansalaisten jatkuva toistelu pyörän suojatiellä taluttamisesta on absurdi.

Siitä tietenkin sopisi sanoa tiukemmin, että jalkakäytävällä ei saa pyöräillä, koska siitä seuraa kaikenlaista ikävää. Kapeilla jalkakäytävillä pyöräilijä aiheuttaa vaaraa jalankulkijoille, ja tullessaan risteykseen hän on itselleen vaaraksi.

Jalkakäytävällä pyöräily on vaarallista, koska sieltä autotielle pärähtävä pyöräilijä tulee autoilijalle yllätyksenä. Millään kohtuudella ei voi olettaa, että autoilijan pitäisi varautua jalkakäytävältä suojatielle laittomasti kiitävään pyöräilijään.

Pyörätiellä ja yhdistetyllä pyörätie-jalkakäytävällä (ns. kevyen liikenteen väylä) saa pyöräillä, ja sen päätteeksi autotien ylittävä suojatie on ns. pyörätien jatke. Sitäkin saa pyöräillä, vaikka se näyttisi ihan suojatieltä.

Ja autoilijan pitäisi olla varautunut pyörätieltä tulevaan pyöräilijään, koska, no, pyörätietä kuljetaan pyörällä ja pyöräilynopeutta. Toki väistämissäännöt jne.

Mutta muistakaa lapset!

Paitsi että. 12-vuotiaaksi asti lapset saavat ajaa jalkakäytävällä pyörällä. Olen nyt syvällisemmin tajunnut tämän viimeeksi kuluneen viikon aikana, kun olen seurannut 3,5-vuotiaan esikoiseni pyöräilyharjoituksia. Hänellä on edessä jalkakäytäväpyöräilijän uraa jopa 8,5 vuotta.

10-vuotias voi ajaa fillarilla jalkakäytävää jo melkoista vauhtia – ja yllättää risteyksessä autoilijan.

Mikä järkevä laki! Lapset pitää opettaa taluttamaan suojatien yli, koska he ovat jalkakäytävällä pyöräilevä poikkeus, johon autoilijan ei voi olettaa varautuvan.

Käytännössä tämä on kuitenkin hirveä riesa, joka meidänkin perheessämme aiheuttaa vähän jännitteitä. Onko tätä sääntöä nyt sitten pakko noudattaa lapsen kanssa liikkuessa? Aika moni jättää noudattamatta.

Jos pikkulapsen kanssa on liikkeellä itse jalan ja lapsi kulkee pyörällä, jokaisesta risteyksestä tulee hirveä show. Ensin pysähdytään, sitten noustaan pyörältä, varmistetaan että ylitys on turvallinen, talutetaan, noustaan pyörälle… Huh.

Vielä rankempi show on, jos itse ajaa pyörällä ajoradalla ja lapsi jalkakäytävällä.

Jännite syntyy siis siitä, että vaimon mielestä tässä voisi noudattaa maalaisjärkeä ja antaa lapsen polkea, kunhan ylitys tehdään aikuisen kanssa yhdessä. Minä puolestani haluaisin iskostaa talutussäännön alusta lähtien selkäytimeen niin, että muita tapoja ei ole, kun esikoinen on neljän vuoden päästä lähdössä fillarilla kouluun.

Mitä mieltä te olette?


Aihe(et): , , , ,

Ilmoitus

Kommentit

33 vastausta postaukseen “Taluta suojatiellä -sääntö on lapsia varten”

  1. Turo Karhu

    Väittäisin, että 87 % autoilijoista ei erota suojatietä ja pyörätien jatketta. Ja uskoisin että 91 % autoilijoista ei huomioi kevyenliikenväylistä onko ne pyörille vai kävelijöille.

    • Teppo

      Pelkään pahoin, että havaintosi on oikean suuntainen. Tosin aika moni autoilijoista pyöräilee ja kävelee itsekin, mikä jeesaa vähän kokonaiskuvan hahmottamisessa.

  2. Börje

    Meillä lapset opetettiin pysähtymään suojatien eteen ja odottamaan lupaa ylittää tie ajamalla.Näin aikuinen varmistaa turvallisuuden ja tien ylittäminen sujuu riittävän reippaasti.

  3. Joni

    Kaksi sääntöä: aikuisen kanssa ei tarvitse taluttaa ja ilman aikuista tarvitsee. Loput on insch’Allah.

    (Logiikka on siinä, että jos lapsi ei noudata tuota toista sääntöä, niin ei hän taluttaisi yksin pyöräillessään vaikka vanhemman kanssa olisikin pakotettu taluttamaan. Ei oo käytännössä testattu, ja vaikka olisi, niin silminnäkijöitä ei olisi.)

  4. Krista

    Turon kanssa samaa mieltä. Yhteenotossa pyöräilijä häviää aina. Ja jos kaikki jarruttaisivat risteykseen, niin ok, mutta monesti esim. Kouvolassa onnettomuus syntyy, kun autoilija kääntyy alamäessä oikealle ja pyöräilijä kiitää kovaa vauhtia samaa alamäkeä suojatielle, jonka autoilija kääntyessään ylittää. Eli, kun kaikkien tilannenopeus on liian suuri.

    Tärkein sääntö pyöräilevälle lapselle liikenteessä olisi mielestäni: Älä ikinä luota autoilijaan. (Sama ohje sopii myös motoristeille ja kävelijöille.)

  5. Tommi Vainikainen

    Olisiko parempi opettaa lapsi pyöräilemään ajoradalla mieluummin kuin jalkakäytävällä siihen mennessä kun hän lähtee yksin liikenteseen? Suojatie ei olisi ongelma. Eihän alle 12-vuotiaan jalkakäytävällä pakko ole ajaa, ainoastaan sallittu.

    • Teppo

      Tämä vaikuttaisi fiksuimmalta ratkaisulta. Ajoradan säännöt ovat ylipäätään helpommat kuin sekasäännöt, mikä on kieltämättä kummallista.

  6. Olli Pottonen

    ”Sääntöjen vastaisesti suojatiellä voi nimittäin pyöräillä vain, jos sitä ennen JA sen jälkeen pyöräilee sääntöjen vastaisesti jalkakäytävällä. ”

    Ikävä kyllä asia ei ole ollenkaan näin yksinkertainen. Suojatielle voi tulla ihan laillisesti kävelykadulta tai moottoriliikenteeltä kielletyltä ajoradalta.

    Ja näistä säännöistä ei kannata yrittää etsiä mitään järkeä, ei sitä ole. Suurin osa pykälistä on kirjoitettu mitenkään pyöräilyä huomioimatta. Tämä myös selittää miksi ajoradan säännöt ovat selkeämmät.

    • Olli Pottonen

      Äh, kirjoitin epäselvästi. Siis, kävelykadulta jos tulee suojatielle, niin kävelykadulla ajaminen on täysin laillista ja oikein, mutta suojatiellä ei.

    • Teppo

      Goddamn. Mutkaisu. Ei kyllä ole mitään tolkkua.

      Tästäkin huolimatta ”suojatiellä pitää taluttaa” -hokema tuntuu paukkujen haaskaukselta. Pitää on kuitenkin poikkeus sääntöön.

      • Olli Pottonen

        Aivan samaa mieltä.

  7. janim

    Meillä on väännetty aivan samasta aiheesta. Opettaja on koulussa teroittanut, että aina tietä ylittäessä pitää taluttaa. En halunnut kyseenalaistaa opettajan opetusta, mutta en toisaalta halunnut talutella pyörätien jatkeilla. Lopulta ollaan sitten kuitenkin pyöräilty jatkeilla (koska se oli tyttärenkin mielestä paljon kätevämpää). Suojateillä tytäy on enimmäkseen taluttanut, mutta jos mutta tosihiljaisissa kohdissa on myös pyöräillyt. Täytyykin tehdä niin, että hänkin siirtyy näissä kohdissa ajoradalle niin, että lain rikkomisen houkutus pienenee.

  8. Lauri

    Hei! Tämä on meidänkin perheessämme ajankohtainen aihe. Vedämme kumpikin vanhempi yhtä linjaa siitä, ettei liikenteessä aleta tingata lasten oikkujen mukaan. Vaihtoehdot ovat: potkupyöräily tai maisemien katselu peräkärrystä. Esikoinen pysähtyy joka suojatien kohdalle ja useimpien pihaanajojenkin. Toinen lapsemme koettelee yleensä enemmän rajojaan, mutta kun (potku-)pyörällä liikkumisen ehtona on, että tottelee liikennesääntöjä, ovat nämä rajat selvät. Asia erikseen on, mitä ruokapöydässä tai leikkiessä sallitaan vanhempien välinpitämättömyyden nimissä.

    En mistään hinnasta antaisi lapsille liikennekäyttäytymisestä sellaista mallia, että tehdään sen mukaan miten aikuiset jaksavat valvoa tai kiinnostaako niitä. Nimim. Jonin esittämä fatalistinen maailmankuva ei paljon lohduta vanhempaa, jos lapsi on ajanut auton alle. Lapsilta ei voi edellyttää, että he ensin käyttäytyisivät liikenteessä vastuuttomasti, kun vanhemmat ovat vahtimassa, mutta sitten ryhdistäytyisivät, kun ovat itsekseen. Pyöräilevät vanhemmat tietävät itsekin, miten selkärangasta vanhat ajotottumukset tulevat, esimerkiksi silloin, kun autoa ajaessaan havahtuu suunnittelemasta pyöräreittejä määränpäähänsä.

    Pidä Teppo pintasi ja iskosta hyvät liikennetavat lastenne mieleen pienestä pitäen. Ja kehuttehan aina, kun lapsi odottaa suojatien edessä ja taluttaa yli!

  9. Joni

    Tuo hokema on iskostettu vanhemman väestön selkärankaan niin hyvin, että ei ole tavatonta nähdä yli 60-vuotiaan henkilön pyöräilevän kävelytiellä ja nousevan pyörän selästä taluttaaksen suojatien yli.
    Ehkä hokema on ylipäätään jäänne joiltain toisilta ajoilta?

  10. Joni

    Itse asiassa taluttamista tärkeämpää lapsille on pysähtyä suojatien eteen katsomaan tuleeko autoja vai ei. Jos tuo on hoidossa, niin taluttaminen on vähän kuin käyttäisi sekä henkseleitä että vyötä…

    • Lauri

      Samaa mieltä! Toki alle kouluikäisten lasten, etenkin 2-vuotiaan aloittelevan potkupyöräilyijän pyöräily on vielä niin haparoivaa, että pysähdyksen jälkeinen kävely on hyvä kaksoisvarmistus.

      Vähän aiheen vierestä, en usko myöskään että STOP-merkin kohdalla juuri kukaan muu kuin autokoululainen pysäyttää autoaan kokonaan, jos ei muuta liikennettä ole näkyvissä.

      Mutta lapsia varten taluttamissääntö on hyvä, koska se edellyttää pysähtymistä, satulasta nousemista ja mahdollistaa siten kaikkiin suuntiin katsomisen ennen tien ylitystä.

      • Lotta

        Oonkohan mä sit jumittunut jonnekin lapsuuden sääntöjen noudattamisen tasolle, mut mä en ymmärrä, mitä järkeä on olla lakeja ja sääntöjä, jos niitä ei ole tarkoitus noudattaa? Ja jos niitä on tarkoitus noudattaa, en ymmärrä, miks mun ei tarttisi. Mä ainakin pysähdyn STOP-merkille aina, poikkeuksetta. Luulin muidenkin (ainakin useimpien) niin tekevän. Jos tarkoitus olisi vain hidastella, riittäisi kai kolmio. Pakollinen pysähtyminen antaa aikaa havaita myös kuolleisiin kulmiin jääneet liikkujat.

  11. A

    Mä oon vähän ehkä juntti, mutta yritän kait kouluttaa vähän noita autoilijoita fillarin kanssa. Ajan ihan normivauhtia noille pyörätien jatkeille, kädet jarruilla jos minulla on etuajo-oikeus. Yleensä autoilijat huomaavat ajoissa, joskus tekevät paniikissa lukkojarrutuksen, ja joskus eivät huomaa, jolloin minä joudun jarruttelemaan. Joskus ehkä vähän hipaisen kylkeä tuollaisessa tilanteessa. Moni autoilija ei huomaan edes vielä silloin.

    Olen itse auton ratissa joutunut vastaavan koulutuksen kohteeksi. Alkuun ajattelee, että **ttu mikä puusilmä. Mutta myöhemmin ajattelee, että se puusilmä olinkin minä.

    Teen ehkä tuota sen takia, että itse hallitsen tilanteen ja fillarin (ainakin niin luulen). Mutta moni, esimerkiksi lapsi ei hallitse, ja jäisi vastaavassa tilanteessa sen auton alle, jos ei jarruttaisikaan ajoissa. Tavallisesti jopa pari autoilijaa tulee päivittäin kolmion takaa eteeni. Tai ehkäpä yksi autoilija/15 km, jos haluaa sen tuolla tavalla laskea. Se on liikaa.

    • Teppo

      Okei, tunnustan, että minullakin on tapana ”kouluttaa” autoilijoita, jos sillä tarkoitetaan oletusta sääntöjen mukaan liikkumisesta.

      Nuorempana tuli tehtyä sitä mielenosoituksellisemmin, nykyään vain pyrin aina menemään omalla vuorollani ja varaudun siihen, että väistämisvelvollinen ei väistä. Pätee autolla, pyörällä ja jalan. Autolla konflikteja tulee harvimmin, siellä säännöt ovat selvät ja hanskassa. Pyörällä tulee useammin ihmisiä sääntöjen vastaisesti tielle (sekä autoilijoita, pyöräilijöitä että jalankulkijoita) ja jalan huomaa, että osa autoilijoista ei anna suojatielle menevälle jalankulkijalle tietä millään.

      Liikenteessähän viestitään aika paljon sanattomasti. Jos pyörällä tai jalan ihan kauheasti etukäteen näyttää varovaisuutta hidastamalla ennen risteystä, väistämisvelvollinen saattaa kuvitella sen tarkoittavan kohteliasta ”mene vain ensin” -viestiä. Kun näyttää siltä, että ”minä menen nyt” saa aika paljon paremmin tilaa jalan suojatielle ja pyörällä kolmioristeyksissä jne.

  12. Hanna

    Täytyy myöntää, etten ole opettanut lapsia taluttamaan suojatiellä, vaan pysähtymään ennen suojatietä ja katsomaan tuleeko mistään suunnasta autoja. Usein taluttavat, jos auto pysähtyy antamaan tietä, ja ajavat, jos autoja ei tule. Isommat ovat pienempinä pysähtyneet suojatien eteen melkein kuin robotit, mutta kuopus saattaa posottaa yli. Saan ’sydärin’ ja seuraa luento pyöräilykäyttäytymisestä ja autojen vaarallisuudesta… ;D Isot osaavat jo katsella ympärilleen ennen suojatietä eivätkä aina pysähdy suojatielle. No, enpä edes tiedä kuinka paljon pysähtyvät, kun ajelevat enimmäkseen itsekseen. Esikoisella on vähän kyllä jo teinin elkeitä ja liian hurjaa ajoa…

    • Teppo

      Joo, tämä talutus vs. pysähtyminen itse asiassa liittyy omassa päässäni tuohon myöhempään käyttäytymiseen. Eli jos opettaa, että riittää, että katsoo, ettei ketään tule, niin katsooko ne sitten 10-vuotiaina oikeasti?

      Käytännössähän se taluttaminen on vähän liioittelua. Pysähtyminen riittää, kun pointtina selvästi on, että autoilija ehtii nähdä, että sieltä joku on suojatielle tulossa. Selvästi lain henki on, että auto väistää suojatielle tulijaa, mutta suojatielle tulijan on annettava siihen mahdollisuus.

  13. Lotta

    Mutta entäs tien toiselle puolelle vaihtaminen? Kun aika usein pyöräilijöille tarjottu reitti poukkoilee villisti tien puolta vaihdellen, vieläpä ilman mitään ennakkovaroitusta. Ei kai se suojatie ole pyörätien jatke? Mä oon ainakin tieliikennelakia tavatessani ymmärtänyt, että se ei olisi ja talutan pyörän yli. Aika paljon vaarallisia tilanteita oken auton ratissa ollessani kohdannut, kun pyöräilijä koukkaa yhtäkkiä – tietysti vielä ilman suuntamerkin näyttämistä – suojatielle ylittääksen tien.

    • Tommi Vainikainen

      Kaikki suojatiet, jotka ovat kiinni (yhdistetyssä) pyörätiessä jommasta kummasta päästään, voidaan laskea myös pyörätien jatkeiksi. Tällä hetkellä on menossa siirtymäaika (vuoteen 2017 asti), jona niitä ei tarvitse merkitä. Sen jälkeen ne muuttuvat suojateiksi ellei niitä ole merkitty pyörätien jatkeiksi. Pyörätien jatkeelle ei ole liikennemerkkiä vaan se seepraraidoitus jaetaan kahteen osaan, ja se väliin jäävä ei-seepraosuus on se pyörätien jatke. Näin siis teoriassa. Suomen talvessahan noita ei välttämättä näe maasta jne.

  14. Joni

    Oon kyllä vähän skeptinen että kukaan 10-vuotias taluttaisi suojatien yli, oli hän kolmi-nelivuotiaana taluttanut tai ei…

    Itse olen huomannut että jos lapsi on pyörällä ja minä kävellen, niin lapsi menee menojaan ja pysähtyy tasan tarkkaan ennen jokaista suojatietä. Jos minäkin olen pyörällä, niin lapsi voi unohtaa pysähtyä ennen siojatietä , vaikka ajaisi ekana. Ilmeisesti ajattelee vanhemman silloin kantavan vastuun. Esimerkkikokemukset neli-viisivuotiaan kanssa.

  15. Joni

    (Lisäyksenä edelliseen: vanhempi ei toki anna ajaa auton alle, vaikka lapsen huomio herpaantuisi.)

    Jos haluaa opettaa lapsen taluttamaan pyörätien yli, tehokasta olisi tehdä niin itsekin, myös silloin kun lapsi on peräpyörässä, laatikkopyörässä, peräkärryssä tai istuimessa…
    Kaupunkiolosuhteissa ja ei-huviajossa se on kyllä itselle liikaa.

  16. Benjamin

    Vastauksena Lotalle niin tuo on hyvä kysymys. Joka tapauksessa vaihtoehtoja on kaksi. Suojatie ei ole pyörätien jatke, joudut jalkautumaan ja autoilijat ovat väistämisvelvollisia jos niitä on lähettyvillä, toinen on että suojatie on pyörätien jatke, jos autoilijoita on lähettyvillä joudut jalkautumaan päästääksesi tien yli ennen autoja. Itselläni toimintatapana on että jos autoja on lähettyvillä jalkaudun, jos ei niin ajan ylitse.

  17. Benjamin

    Olen kovasti sitä mieltä että lapsen pitää taluttaa suojatien yli, koskien myös pyörätien jatkeita jotka ovat vielä naamioituneena suojateiksi. Lisää yksinkertaisesti turvallisuutta, ja kuten itse sanoit niin autoilija ei voi olettaa että talon kulman takaa suojatien yli syöksyy pieni lapsi pyörällä. Uudenmalliset pyörätien jatkeet pitää opettaa lapselle ja kertoa että tässä saa ajaa yli. Ajoradalla pyöräilyä kannustaisin, matkustin viime viikolla Haparandan (Ruotsin vastine Torniolle) läpi bussilla ja edessä polki rauhallisesti isä kaistan vasemmassa reunassa ja noin 8 vuotias poika isän ja jalkakäytävän välissä. Bussi odotti kiltisti ohitusmahdollisuutta.

    • Tommi Vainikainen

      Kannattaa kuitenkin muistaa, että vaikka pyörätien jatkeen yli saa pyöräillä, niin väistämisvelvollisuus ei välttämättä ole toisella osapuolella. Siksi en ainakaan itse tee juuri mitään eroa suojateille ja pyörätien jatkeille.

      • Jaakko Lehtinen

        Jeps! Tosiaan auto on väistämisvelvollinen vain käänytessään kevyenliikenteen väylän yli (suojatie ja/tai pyörätie(n jatke) ja myös tietysti silloin kun kevyen liikenteen väylää ennen on kärkikolmioksi kutsuttu liikennemerkki.
        …eli kantsii todella pyöräilijöiden, Tepon ja knien, katsoa ’koulutuspait’ ettei tilaisuudesta tule se jäähyväis’luento’…

  18. Jaakko Lehtinen

    Olet muuten väärässä Teppo! Ja joko et tiedä asiasta, josta kirjoitat tai valehtelet! …tai haluat muuten provosoimalla saada huomiota kirjoituksellesi.

    Suojatiellä EI saa ajaa polkupyörällä! EI! Se kun on on jalakulkuväylä.
    Vallan toinen asia on pyörätien ’jatkeena’ oleva pyöräilyn salliva kulkuväylä, jota pyörätieksi kutsutaan, vaikka kadun tai tien yli, samassa tasossakin, menisi. Se ei ole siis jalkakäytäväksi kutsuttu suojatie jalankulkijoille.

    Toinen huomioitava asia on, pyöräilijän hengissä pysymisenkin kannalta, että näitä jatkeeksi kutsumiasi pyöräilijöille osoitettuja väyliä on autolla ajaessa monasti sangen hankala havaita ellei ko pyöräilyväylää ole liikennemerkein osoitettu. …kun esim lumen alta valkoiset katkoviivat näkyvät perin heikosti…

    Silloin vielä tuon pyöräilyväylän toki havaitsee kun kevyen liikenteen väylä, se pyörätieksikin kutsuttu, kulkee ajotiestä erillään, mutt näinhän ei suinkaan aina ole. Varsinkaan kaupungeissa, joissa pyörätieksi on osoitettu vaikkas osa jalkakäytävää.

    Ja silloin suojatiellä ei saa ajaa polkupyörällä, vaikka reitti kuinka jatkuisi taas kadun toisellakin puolella.

    Toivon siis, ettet julistaisi ja tavallasi yllyttäisi pyöräilijöitä moiseen ’venäläiseen rulettiin’ autoilijoita ’kouluttaakseen’. Siinä kun voi tulla vaikkas se viimeiselle matkalle mukaan tuleva saattaja föliin – se noutajaksikin kutsuttu.

    Liikenne on yhteispeliä eikä suinkaan omien oikeuksien ’ulosmittaamista’

  19. Jaakko Lehtinen

    Samoin kiitos sinulle vastauksestasi. Joka oli kyllä ’pakko’ tarkistaa Liikenneturvasta.
    He tunsivat kyllä kirjoituksesi ja myönsivät vastauksensa, jossa kommentoivat painotetusti kysymystäsi: ”Pitääkö lasta opettaa taluttamaan pyörä suojatiellä?” …siis pitää heidän vastauksensakin mukaisesti. Ja sekin väittämäsi, että laissa ei määrätä taluttamaan pyörää suojatiellä, pitää kuulemma paikkansa. Mutta kun suojatie on jalankulkuväylä (jalkakäytävä) niin sillä EI SAA AJAA. EI. Mutt monilla asiolla on myös poikkeuksensa. Niin tälläkin, sinänsä ehdottomalla kiellolla, juu.
    Nimittäin jos ajat ajotiellä ja haluat kääntyä ajoraradan/tien toiselle puolelle, niin silloin saat ylittää tien jopa sitä suojatietä käyttäen. Suojatie kun voi olla muuallakin kuin teiden/katujen risteyksissä…
    Mutta siis jalkakäytävän kohdalla olevaa suojatietä pitkin pyörällä EI saa ajaa, koska se on jalankulkuväylä.
    Erikseen on sitten tilanne kun pyörätie ylittää kadun tai tien. Sitä pitkin saa ajaa polkupyörällä – siis pyörätien jatkeella juu, mutt jalkakäytävän jatkeella ei.
    Samoin liikenneympyröiden yhteydessä olevia tienylitykseen merkittyjä väyliä pitkin saa ajaa polkupyörällä ja autoilijalla on väistämisvelvollisuuskin, koska on kääntyvä ajoneuvo.

    Tarkistin nämä siis juuri äsken, 25.3.2014 klo 14:45, Liikenneturvasta Helsingistä. Tiedot antoi Tawastjärnä (?) niminen henkilö …oikein tai väärin kirjoitettuna. Eikä kieltänyt yhteyksien mainitsemista, kun luvan pyysin.

    Aluksi hän käytti sanontaa, että ”saa ajaa”, koska laissa ei kielletä ja koska on poikkeuksia, joissa voi siis ajaa. Mutta sanoi myös selkeästi, että ”EI”, kun pyöräilijä ajaa jalkakäytävää pitkin.

    Asiaan on tulossa tarkennus vuonna 2017, kun lakipykälät tältä osin uudistuvat.

    • Teppo

      Anteeksi Jaakko, vastauksesi oli unohtunut moderointijonoon. Huomasin sen vasta nyt, kun poistin sieltä roskaposteja.

      En ymmärrä, miten pyöräilijä sinne jalkakäytävälle joutuisi. Siellähän ei saa pyöräillä. Paitsi lapset. Mikä oli alkuperäisen postauksen pointti.

      Aikuisten suojatiepyöräilystä huolehtiminen on vähän kuin huolehtisi suojatieautoilusta.

×

Kommentit ovat suljettu.