Projekti: Hyvät pyörätelineet taloyhtiölle

Teksti: | Julkaistu 24.4.2014

Olen sattumoisin joutunut / päässyt muiden pyörähörhöilyjeni lisäksi vastuuseen taloyhtiömme pyöräparkista. Nyt etsiskelen hyviä pyörätelineitä.

Nyt ensimmäisessä vaiheessa haetaan yhtä telinettä pyörien kesäparkkiin, jonka olemme perustamassa taloyhtiön pihaan. Huomasimme, että tontin kulmassa on tilaa, joten tasoitamme sinne 6-10 pyörän pysäköintiin sopivan tasanteen ja panemme sinne seisontatelineen.

Ei perinteiselle kampatelineelle!

kampateline

Perinteisesti pyörien pihapysäköinnissä käytetään ns. kampatelineitä, joihin fillari pannaan seisomaan eturenkaastaan metalliputkesta taivuteltuun ”kampaan”.

Jos se minusta on kiinni, meille ei taloon enää näitä hankita. Kampatelineen hyvät puolet kun liittyvät muihin asioihin kuin pyörän säilytykseen.

Kampatelineen hyvät puolet

  • Hinta. Viiden pyörän kampateline maksaa alle satasen eli 20€/pyöräpaikka.
  • Säilytys. Kun teline ei ole pyöräpysäköinninkäytössä, se on suht kevyt siirtää ja se mahtuu pieneen tilaan.

Kampatelineen huonot puolet

  • Kampateline on surkea käyttää. Naapuripyörän ohjaustanko on yleensä tiellä. Käytännössä moni ratkaisee ongelman panemalla pyöränsä näennäisesti telineeseen, mutta oikeasti pyörä on kahden pyöräpaikan välissä, ikään kuin auto parkkiruutujen viivojen keskellä. Mitä pointtia on telineessä, jota ei edes käytetä telineenä?
  • Pyörä on erittäin hankala lukita kiinni telineeseen. Runko on kaukana telineestä ja muut pyörät lukitsemisen tiellä. Varkaan on helppo nostaa lukittukin pyörä telineestä pakettiautoon – vaikka sitten ilman eturengasta, jos se on sentään jaksettu ähertää vaijerilukolla kiinni telineeseen.
  • Telineeseen sujautettu eturengas on vaarassa vääntyä pilalle, kun naapuripyörää yritetään keplotella irti telineestä.
  • Sivusta katsoen näyttää siltä, että kampatelineet eivät itsekään kestä kovin hyvin. Lumenpoistokoneet ruhjovat ne säännönmukaisesti piloille.
  • Kampateline ei edes säästä tilaa. Kuuden pyörän teline on leveydeltään 210cm, kun modernimpi Valpastin Sixpack kuudelle pyörälle on vain 160 senttiä leveä.

Haussa runkolukituksen mahdollistava putkiteline

Ainakin Helsingissä kampatelineitä on vaihdettu kiitettävästi ns. runkolukituksen mahdollistaviin putkitelineisiin. Simppeleimmillään kyse on oikeastaan vain metallikaiteesta, jota vastaan pyörä asetetaan nojaamaan. Kaiteeseen pyörä on helppo lukita U-lukolla, vaijerilla tai ketjulla.

Yhteen kaiteeseen voi lukita kaksi pyörää, yhden kummallekin puolelle.

Muutaman nettihaun ja Helsingin Polkupyöräilijöiden FB-ryhmässä kyselyn jälkeen kasassa on kolme ehdokasta.

Pyöräteline Ilmarinen

Ilmarinen pyöräteline

Tätä telinettä kaupataan parissakin eri verkkokaupassa. Hinta on 316 euroa (sis ALV) ja telineeseen menee kahdeksan pyörää. Päälle tulisi vielä rahti, joka olisi minimissään 50€.

Hinta veroineen siis 366 euroa eli 46 euroa / pyöräpaikka.

Telineen leveys on 200cm, syvyys 106cm ja korkeus 80cm.

Valpastin Sixpack

Valpastin Sixpack Tikkurila

Valpastimen Sixpack on kuuden pyörän teline. Näitä on näkynyt Helsingissä myös julkisessa käytössä, firman malliksi lähettämä kuva tosin taitaa olla Vantaan Tikkurilasta.

valpastin_sixpackKyselin hintaa, joka olisi perustelineelle 325 euroa + ALV eli 403 euroa ja rahti, jonka hinnaksi arvioitiin 35 euroa. Yhteensä siis 438 euroa eli 73 euroa / pyöräpaikka.

Telineen leveys on 160cm, syvyys 50cm ja korkeus 90cm. Sitä voi myös tilata erikoismittoihin, lähinnä kaiketi usemmalle pyörälle.

Bikekeeper One side 8

bikekeeper-oneside8-classicBikekeeper on nimestään huolimatta suomalainen firma, jonka pakun olen nähnyt silloin tällöin kotinurkilla Herttoniemessä. Nettisivujen yhteystietojen mukaan kotiosoite firmalla on Vuosaaressa.

Näitä telineitä on ainakin Suvilahden pihassa erinäisissä paikoissa. Siis kuvasta poiketen kaksipuolisena.

Pihalle saattaisi mennä kaksipuoleinenkin teline, mutta kyselin hintaa yksipuolisesta kahdeksan paikan telineestä. Se elisi 890 euroa + alv eli 1104 euroa, joskin hinta sisältäisi kuljetuksen Helsingissä ja vähän halvennustakin lupailtiin taloyhtiöasiakkaalle. Tuolla hinnalla kuitenkin 138 euroa pyöräpaikkaa kohden.

Tämän telineen leveys on 200cm, syvyys 106cm ja korkeus 80cm.

No mikä se vois olla?

Uudelleen sanon, että jos on minusta kiinni, niin ei ainakaan perinteinen kampateline.

Muista löytämistäni vaihtoehdoista BikeKeeper vaikuttaa ylihinnoitellulta. Olisi aika hankala ylipuhua taloyhtiön hallitusta maksamaan yli tuhatta euroa yhdestä telineestä – saati sitten montaa tuhatta euroa monesta.

Halvin olisi Ilmarinen, mutta omassa pihassa katselisin kyllä mieluiten Valpastimen Sixpackia.

Sixpack on selvästi muita sirompi ja simppelimpi eli näyttää paremmalta.

Lisäksi veikkaisin, että pystyputket ovat vinoihin tai vaakatasossa kulkeviin putkiin verrattuna hyvä veto lukitsemisen kannalta, koska jostain kohdasta sitä tolppaa löytyy varmasti paikka eri kokoisten pyörien lukitsemiseen. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta saadakseen pienen lastenpyörän rungosta kiinni esimerkiksi Ilmariseen täytyy pyörä kirjaimellisesti ripustaa telineeseen roikkumaan.

Meidän käytössämme sen plussapuoli olisi myös, että ainakin kuvan perusteella se näyttäisi myös mahdolliselta siirtää talveksi syrjään. Tämä voi olla tarpeen, sillä pieni pyöräsesonkiparkkimme muuttuu lumitalvina lumenläjitysalueeksi.

Päätöksiä ei ole vielä tehty, joten olisi kiva saada lisää vinkkejä telineistä ja ajatuksia siitä, mitä kannattaisi hankintaa tehdessä ottaa huomioon.

BTW, seuraavassa fillaritelinemetsätyksen osassa mittaillaan vähän pyöräkellaria ja tehdään sama pohdinta sisätilojen osalta.  Stay tuned. (No henkeä ei kannata pidätellä, voi mennä tovi ennen kuin sinne asti päästään)


Aihe(et): ,

Ilmoitus

Kommentit

4 vastausta postaukseen “Projekti: Hyvät pyörätelineet taloyhtiölle”

  1. Ilmari

    Ihan vaan erilaisten pyörätelineiden käyttökokemusten perusteella hakisin itse väärinpäin käännetyn U:n muotoista. Kaikenkokoiset fillarit pitäisi pystyä kahdella lukolla lukitsemaan ja se on minusta tähän tarkoitukseen toimivimman muotoinen teline. Eli näistä vaihtoehdoista juurikin Sixpack.

  2. janim.

    Noista runkolukittavista telineistä tärkeä on myös yhdelle pyörälle varattu tila. Bike keeper ja Ilmarinen tarjoavat 200 cm/ 6 pyörää, eli (kaksi pyörää ovat ulkopuolella) eli 33 cm/pyörä. Valpastin tarjoaa 40 cm/pyörä. Onko tällä seitsemällä sentillä merkitystä? Ei ehkä hirveästi, mutta onhan se vähän tilavampi mikä myös tarkoittaa vähemmän naapurin pyörän kolhimista. Jos pyörillä kuljetetaan tavaraa ovat etutarakat yllensä suunnilleen 40 cm. Myös leveät tarakkalaukut vievät ainakin sen verran.

  3. Jeremias

    Mulla on postaus tulossa pyöräparkeista 🙂 Koitan saada sen valmiiksi niin siinä paljastuu ehkä vielä yksi vaihtoehto.

  4. Ismo

    Kiitos hyvästä alustuksesta. Odotan kiinnostuksella postausta sisätilojen telineistä.

    Ulkotelineitä hankkiessa on hyvä miettiä myös pihan kunnossapitoa; onko tarve siirtää telineitä pois – esimerkiksi syys- tai kevätsiivouksen ajaksi tms. tai joidenkin telineiden siirtämistä (lumikasojen alta) talveksi sisälle?

×

Kommentit ovat suljettu.